NovoOdvodnjavanje

Odvodnja cest in urbanih površin je velik izziv

Odvodnjavanje cest postaja vedno večji izziv

Tako kot ni dobro, da voda zastaja v človeškem telesu, ni dobro, da zastaja v cestnem telesu. Voda je največji sovražnik ceste, že leta poudarjajo strokovnjaki. V zimskem času zmrzuje in širi razpoke na cestišču, neustrezni nagibi povzročajo zastajanje vode na vozišču, voda poplavlja podvoze, kar lahko pomembno vpliva na prometno varnost. V zadnjem času pa ima voda še bolj uničujoč vpliv. Ceste in mostove odnaša, kot da niso resne gradbene konstrukcije.

Poplavljeni podvozi

Po besedah dr. Uroša Krajnca, univ. dipl. inž. grad, problem odvodnje podvozov v urbaniziranih naseljih nastane, ker so v večini primerov padavinske vode podvozov v urbaniziranih naseljih priključene na mešani sistem kanalizacije. Vzrok za to je bodisi odsotnost površinskih odvodnikov bodisi problem s ponikanjem teh voda (previsoke gladine podzemnih voda, vodovarstveni pasovi). Projektanti cest večkrat tudi obvoznice okoli naselij na silo priključujejo na mestno kanalizacijo, pri čemer pozabljajo, da je treba v takem primeru z ustreznim hidravličnim izračunom dokazati transportno sposobnost mestne kanalizacije vse do čistilne naprave oziroma prvega razbremenilnega objekta. Meritve so pokazale, da praviloma požiralniki ne delujejo, kot je bilo predvideno s projektom. Velikokrat požiralnik ne sprejme vse padavinske vode, zato del dotoka odteče v smeri naslednjega požiralnika, predvsem pri večjih vzdolžnih padcih. Vzdolžni in prečni padec cestišča, hrapavost vozišča, prisotnost robnika, intenziteta naliva, razdalja med požiralniki, oblika požiralnika so vhodni podatki za zapleten račun površinskega toka na cestišču.

Verjetno vsak upravljavec cest dobro pozna mesta, kjer bo voda zastajala ob obilnejših padavinah. V Ljubljani je to podvoz na Celovški cesti. Težavo dobro poznajo tudi Ljubljančani pa vendar se ob vsakem obilnem deževju znajde vsaj en voznik, ki si želi, da bi bilo njegovo vozilo odporno proti vodi.

Projektanti z novimi rešitvami

V projektivnem biroju Elea iC so zagrizli v zahteven projekt in poiskali rešitev proti poplavljanju podvoza na Dunajski cesti v Ljubljani. Ministrica za infrastrukturo, Alenka Bratušek, pa je ob gradnji nadomestnega in razširjenega železniškega nadvoza na Dunajski cesti v Ljubljani omenila: “Edina stvar, s katero se v tem trenutku še nekoliko ukvarjamo, je odvodnjavanje, ker je bil projekt narejen pred poplavami, zato želimo še enkrat preveriti, ali so vse stvari sprojektirane tako, kot je treba. Gre pa seveda za cestni del, ki ne vpliva na ta železniški zgornji del.

Odvodnjavanje cest v pravilniku o projektiranju cest

Pravilnik o projektiranju cest določa, da se površinska voda z vozišča odvodnjava prečno preko bankine in brežine nasipa v cestni jarek ali razpršeno po terenu in v koritnico ali muldo, ki poteka ob robu vozišča in se priključuje v jarek ali kanalizacijo. Odtok površinske vode z utrjene površine cestišča na območju varovanega vodozbirnega območja se uredi skozi vodotesno kanalizacijo preko objektov za zadrževanje in čiščenje in se priključi na bližnji odvodnik. Količina odtoka površinske vode s ceste se določi s količino padavin na prispevne površine ceste z upoštevanjem koeficientov odtoka. Dimenzioniranje elementov odvodnjevanja ceste je odvisno od tega, kakšen naliv se upošteva v hidravličnem računu v skladu s kriteriji, ki so: vrsta ceste, projektna hitrost, pogostost in jakost naliva.

Kam z odvečno vodo?

Vse pogostejše velike količine padavin v kratkem času torej povzročajo vedno večje težave, hkrati pa predstavljajo izziv za projektante in ponudnike opreme za odvodnjavanje. Tudi na tem področju se iščejo inovativne rešitve, predvsem z uporabo informacijske tehnologije in umetne inteligence.

Logično vprašanje, ki izziva strokovnjake, je, kako velike količine vode shraniti za sušna obdobja ali jo uporabiti za zalivanje zelenih površin v urbanem območju. Daljinsko vodeni in s senzorji opremljeni podzemni zbiralniki so ena od možnosti. Predvsem pa strokovnjaki opozarjajo, da je ena od rešitev tudi manj asfalta in betona na javnih površinah in več zelenih površin, ki omogočajo boljše ponikanje vode.

Viri

https://www.rtvslo.si/slovenija/bratusek-gradnja-zelezniskega-nadvoza-nad-dunajsko-cesto-poteka-po-nacrtih/717425

http://arhiv.izs.si/fileadmin/dokumenti/msg/Gradbeni_vestnik-maj-2019.pdf

Leave a Reply

Dogodki