Med poletjem, ko se število kolesarjev na naših cestah povečuje, smo pripravili pregled nekaterih sistemov izposoje koles v občinah. V nekaterih občinah kolesa med zimsko sezono niso bila na voljo, drugje so na voljo celo leto. Nekatere občine se med seboj povezujejo, ene prisegajo na tuje tehnologije in sisteme, druge na slovensko znanje. Kaj se torej dogaja in kam gre razvoj?

Sistem izposoje koles v prestolnici, BicikeLJ , ki ga upravlja Europlakat, letos praznuje deset let. Gre za javno-zasebno partnerstvo med Mestno občino Ljubljana in Europlakatom. Ta sistem izposoje so razvili v oglaševalskem podjetju JCDecaux, slovenski sistem pa je med najbolj uspešnimi iz njihove družine. Pogodbo z Europlakatom je pred kratkim podpisala tudi Mestna občina Maribor.

Gorenjska.bike je nastal lani v okviru operacije Hitro s kolesom in je povezal dva sistema, KRsKOLESOM in JeseNICE BIKES. Vanj je vklučenih pet občin: Kranj, Naklo, Radovljico, Tržič in Jesenice. Te občine uporabljajo sistem izposoje Smart City Bikes, ki je slovenski produkt podjetja MM Ibis. 

KolesceCE uporablja sistem izposoje javnih koles Nomago Bikes. Vanj je vključenih pet občin: Celje, Laško, Žalec, Polzela in Zreče. Sistem je pod okriljem mreže Nextbike, ki deluje v 28 državah in 300 mestih. V sredini maja so v Novi Gorici odprli sistem izposoje koles GO2GO, ki ga prav tako upravlja Nomago Bikes in bo v prihodnje združljiv s sistemom v sosednji Gorici.

Nekatere občine, kot so Kamnik, Velenje, Ravne na Koroškem, Krško, uporabljajo sistem, ki so ga razvili na Šolskem centru Velenje.

Za unikatno pot so se odločili v Občini Slovenska Bistrica.

Promocija izposoje koles na spletnih straneh občin

Na splošno velja, da ima vsak sistem izposoje koles svojo spletno stran in aplikacijo, preko katere se lahko uporabniki registrirajo. Spletne strani so sodobne in nudijo še druge informacije, kot je dostopnost koles na posameznih postajah, ali pa opozorila o nevarnih mestih za kolesarje. Drugače je z dostopnostjo do teh strani preko spletnih strani občin. Pri nekaterih občinah je potrebno iskati informacije o sistemu izposoje z iskalnikom, druge ponujajo dobro vidno povezavo že na glavni strani.

Do informacij o sistemu BicikeLJ pridemo preko spletne strani mestne občine Ljubljana s klikom na “zelo uporabne aplikacije”

Na spletni strani Mestne občine Celje nismo našli povezave do izposoje koles, medtem ko ima Občina Ribnica, ki sicer izposoja le 8 koles že v glavnem meniju na spletni strani razdelek mobilnost, kjer lahko najdemo informacije o izposoji koles Ricikel in o Prostoferju, storitvi za prevoz starejših oseb.

Na spletni strani Mestne občine Ptuj se Pecikl, sistem izposoje koles, predstavlja skupaj z Zapeljivcem, Šoferkom in  Mestnim avtobusom v razdelku javni potniški promet.

Občina Postojna ima za svoj POSBIKE posebno spletno stran, s katere enostavno dostopamo do spletne strani občine, kar pa ne velja obratno.

Občina Slovenska Bistrica je nedavno prejela naziv najbolj e-mobilnostna občina med nemestnimi občinami.  Sistem izposoje Zapelji.me je prvi sistem izposoje koles v regiji, pri katerem kolo pustiš na svojemu cilju. Sistem za zaklepanje je vgrajen v kolo, kar pomeni, da ne potrebujemo dragih postaj za izposojo. Kolo pustite pred službo, trgovino, šolo, stanovanjskim blokom. Tam je na volj naslednjim uporabnikom. Po njihovih navedbah je posledično sistem po kolesu vsaj 3 krat cenejši od vseh trenutno delujočih sistemov bike sharinga. Da ta sistem še preizkušajo in opazujejo kako bo zaživel v praksi, je razložil Tomaž Pristovnik iz Razvojno informacijskega centra Slovenska Bistrica.

Posebnost Piranka, sistema izposoje v Piranu je, da deluje po knjižničnem sistemu, kar mu je pa lahko v ponos je dejstvo, da so v sistem vključeni tudi trije tricikli za prevoz tovora. Tudi na spletni strani Občine Piran smo informacijo o Piranku našli šele z iskalnikom, Piranko pa se tudi ne ponaša z moderno spletno stranjo.

Lažje delo smo imeli na spletni strani Mestne občine Murska Sobota, kjer ponujajo povezavo do  moderne in pregledne spletne strani Soboškega bicikla že na vhodni strani. Enako velja za Mestno občino Novo mesto in njihov sistem Gonm.

Registracije uporabnikov

Uporabniki se lahko registrirajo preko aplikacij, preko spletnih strani ali pa še po starem, z obiskom pisarne na občini.

Kaj pa kolesa?

Kolesa Krpan, plod slovenskega znanja, ki jih izdelujejo v družbi CULT d.o.o. uporabljajo v Ravnah na Koroškem, Šoštanju, Piranu, Velenju, Prevaljah, Ptuju, Kamniku, Brežicah, Ribnici, Postojni in Trbovlju. Uporablja jih tudi Pošta Slovenije in številna druga podjetja in javne ustanove. Proizvajalec koles CULT se povezuje s slovenskima ponudnikoma informacijske tehnologije za sisteme izposoje koles, podjetjem MM Ibis in Šolskim centrom Velenje. Ostalim ponudnikom sistemov opremo dobavljajo družbe katerih sisteme uporabljajo, Nomagu Nextbike, Europlakatu JCDecaux.

Kaj se torej dogaja in kam gre razvoj?
Veliko slovenskih občin že ima vzpostavljene sisteme izposoje koles, oziroma so v postopku vpeljave. Zaradi atraktivnosti ponudbe, oziroma čim lažje dostopnosti do koles in s ciljem povečanja števila uporabnikov, so se občine med seboj začele povezovati in vzpostavljati mrežo postajnih mest, kar kaže primer Gorenjske, primorskih občin, Krasa, ter tudi drugih. Tekom let so se marsikateri sistemi, ki so bili že vpeljani, izkazali za neučinkovite in jih občine nadomeščajo z novimi. Podoben pojav je opaziti tudi v drugih evropskih mestih, kjer govorijo o sistemih izposoje koles prve, druge, tretje generacije. Vzpostavitev sistema je mogoče še najlažja naloga občine. Pravi izzivi se bodo pokazali pri povezovanju, promociji oziroma pridobivanju uporabnikov, preprečevanju vandalizma pa tudi pri financiranju vzpostavljenih sistemov.

Kdo so ponudniki na slovenskem trgu?

Na slovenskem trgu se pojavljajo štirje večji ponudniki sistemov izposoje koles. Europlakat ponuja sistem, ki so ga razvili v oglaševalskem podjetju JCDecaux in je atraktiven za velika mesta, v katerih oglaševalci vidijo dovolj velik potencial za oglaševanje. Sistem Nextbike, vodilnega evropskega ponudnika, ki deluje v 28 državah in 300 mestih, v Sloveniji ponuja Nomago z Nomago Bikes.

Pred dobrimi desetimi leti sta z razvojem svojega sistema izposoje začela MM Ibis in Medpodjetniški izobraževalni center Velenje. Kot rečeno, se oba slovenska ponudnika informacijske tehnologije povezujeta s slovenskim proizvajalcem koles CULT. Skupaj nudijo tudi celotne storitve upravljanja in vzdrževanja sistemov, od vzdrževanja informacijske tehnologije, do servisiranja koles.

V primeru, da želite dodati kakršnokoli informacijo o  izposojah koles, nam sporočite na info@slovenskeceste.si

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.