Zimska služba je boj s snegom in ledom, da bi se zagotovila prevoznost in prometna varnost. Zaposleni morajo v službe, otroci v šolo, prevozniki morajo pravočasno dostaviti tovor, da proizvodni procesi nemoteno potekajo. Neprevozne ceste zaradi snega in ledu lahko dramatično vplivajo na naša življenja, saj smo od prevoznih in varnih cest tako rekoč življenjsko odvisni.

Niti ena zima ni podobna drugi. Kot je na Konferenci o zimski službi 2021 izjavil Zvonko Zavasnik z DARS-a: »Zimska služba je vsako leto enačba z več neznankami.« Vreme se lahko izrazito spreminja in ga ni mogoče natančno napovedati. Izzivi zimske službe so veliki, posebej še v obdobju, ko se povečuje količina prometa, finančna sredstva za redno vzdrževanje cest pa so omejena, ali pa se zmanjšujejo. Na eni od Educentrovih konferenc o zimski službi je bilo izpostavljeno, da se zimska služba vedno izvaja 100 odstotno in da hude zime pomenijo manj sredstev za druga prepotrebna dela rednega vzdrževanja cest.

Manjši stroški, večja učinkovitost, manjši vpliv na okolje

Včasih se sliši, da v zimski službi ni nič novega. Drugačen vtis se dobi na mednarodnih konferencah, ko kar vre od novih raziskav, ki se nanašajo predvsem na učinkovitost materialov, digitalizacijo in varovanje okolja. Rdeča nit »Pogovorov o zimski službi«, ki so spremljali Prvo evropsko tekmovanje voznikov plugov v avstrijskem Tullnu, ki je potekalo od 11. do 13. oktobra letos, je bila, kako izvajati boljšo zimsko služba z manjšimi stroški in manjšim vplivom na okolje. Predstavnik Asfinaga, ki upravlja in vzdržuje avtoceste v sosednji Avstriji, je predstavil enega od projektov, ki ga izvajajo. Gre za digitalno vodenje zalog posipnih materialov. V Avstriji se srečujejo s težavo, da je posipnih materialov sicer dovolj, dogaja pa se, da niso na razpolago tam, kjer bi jih potrebovali. Premeščanje soli iz ene lokacije na drugo se zlahka zaplete, ker ni na voljo mehanizacije ali pa celo ljudi, kar so še posebej občutili v času Covid krize. Rešitev vidijo v čim večji uporabo silosov, saj v tem primeru ni potrebnih ljudi za nakladanje soli na kamione. Druga prednost silosov je, da so senzorji, ki merijo količino soli, veliko natančnejši kot v drugih skladiščih. S povezavo senzorjev želijo v Asfinagu digitalizirati naročanje posipnih materialov in se s tem izogniti težavam povezanih z logistiko le teh.

Velika količina podatkov - kako jih beležiti in uporabljati?

Digitalizacija posipalcev, razvoj brezžičnega prenosa podatkov in razvoj tehnologije cestnih senzorjev omogočajo pridobitve velike količine podatkov. Izziv je, kako naj te podatke zimske službe kar najbolje uporabijo. Peter Nutz, vodja zimske službe v regiji Dunaj, v kateri živi 1,91 milijona prebivalcev in vodja tehničnega komiteja za zimsko službo pri PIARC-u trdi, da je izziv tudi natančno beleženje na osnovi katerih podatkov so bile sprejete odločitve. »V zimski službi se lahko že čez nekaj ur ali naslednji dan zdi kakšna odločitev popolnoma nesmiselna. Če imamo odločevalci zabeleženo, na osnovi katerih podatkov smo tisti trenutek sprejeli tako odločitev, se dostikrat izkaže, da je bila odločitev tisti trenutek upravičena in se glede na podatke, ki smo jih imeli na razpolago, ne bi mogli drugače odločiti. Tako se izognemo neupravičenim kritikam pa tudi odškodninskim zahtevkom v primeru nesreč.«

KONFERENCA O ZIMSKI SLUŽBI

10. november 2022, Kristalna palača, Ljubljana

Več
Snow and Ice Data Book

Trajnostni razvoj in varovanje okolja sta ključna cilja zimske službe prihodnosti. Dosegala se bosta z izboljšanjem pristopov in strategij ter boljšega dela na terenu. Prenos znanj in izkušenj omogoča PIARC-ova publikacija Snow and Ice Data Book, v kateri je predstavljena zimska služba v različnih držav. Publikacija je bila prvič objavljena pred dvajsetimi leti, posodoblja pa se vsaka štiri leta za priložnost Zimskega cestnega kongresa. V publikaciji so na voljo podatki o zimski službi v dvajsetih državah.

Datum izdaje: 2022
Področje: Zimska služba
Vrsta: SIDB 2022 – PIARC Tehnično poročilo
PIARC Ref.: SIDB 2022EN
ISBN: 978-2-84060-676-5
Število strani: 305

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Prihajajoči dogodki