Novo

Krožno ali semaforizirano križišče?

Foto: Regionalna obala

Krožno ali semaforizirano križišče? V mestni občini Koper to ni več vprašanje. Prisegajo namreč na krožna križišča, ki jih imajo v občini že šestinpetdeset, letos pa načrtujejo še tri. So tudi prva občina, ki ima krožno križišče za kolesarje.

Tudi v Sloveniji imamo enako kot drugod po svetu kraje, ki so zaljubljeni v krožna križišča

Rafko Klinar je na Mestni občini Koper vodja urada za gospodarske javne službe, okolje in promet. Pred posvetom o občinskih cestah in prometu, ki bo letos v Kopru, je povedal,  da so s krožišči začeli po vzoru Italije, ki je blizu in so lahko opazovali, kako se tam pojavljala in razvijala. V Sloveniji so se krožna križišča začela vzpostavljati v 90. letih prejšnjega stoletja in kot pravi Klinar, so bila za voznike kar precejšen izziv. V Kopru so postavili tudi prvo turbo krožno križišče, ki so jim ga projektirali v Mariboru. Obstaja kar precej anekdot o tem, kako so vozniki uporabljali svojo domišljijo in vozili skozi prva krožna križišča na vse mogoče načine. Tudi kar naravnost.

Krožna križišča, predvsem na večpasovnih cestah, še vedno predstavljajo izziv za voznike. Inštruktorji varne vožnje ugotavljajo, da se vozniki na njih ne razvrščamo pravilno ter da ne uporabljamo pravilno niti utripalk.

Krožna križišča so po slovenskih občinah tudi prostor za postavitve vodometov, kozolcev, harmonik in drugih skulptur, ki simbolizirajo posebnosti kraja. Čeprav so arhitekti in druga strokovna javnost pogosto izredno kritični do tovrstnih obeležij, s tem niso zaustavili prizadevanj občin po čim izvernejši ureditvi krožišč.

V Kopru prisegajo na krožišča tudi zato, ker so z njimi povečali prometno varnost in izboljšali pretočnost prometa. Ali kot pravi slovenski strokovnjak za krožna križišča, Tomaž Tollazzi, z mariborske fakultete za gradbeništvo:

 »Tudi v Sloveniji imamo enako kot drugod po svetu kraje, ki so zaljubljeni v krožna križišča. Pri nas je to Koper. Na Hrvaškem je takšen Poreč, v ZDA pa Carmel v državi Indiana. »

Danes imajo v MO Koper:
– 56 krožišč,
– v letošnjem letu načrtujejo še tri,
– prvo krožno križišče za kolesarje na kolesarski poti Paranzani. Mogoče se sliši smešno, vendar se v praksi obnese:)
–  ugotavljajo, da krožna križišča povečujejo pretočnost, umirajajo hitrosti in povečujejo prometno varnost.

Kako projektirati krožna križišča?

Članek na spletnem porttalu SFGATE o prvem turbo krožnem križišču v Kaliforniji, ki je bil objavljen v sredini aprila letos, je spodbudil Zorana Kenjića, z Nizozemskega ministrstva za infrastrukturo in upravljanje z vodami, da je na Linkedin profilu komentiral ugotovitev, da so rezultati glede prometne varnosti na tem krožišču mešani. Kenjić v komentarju navaja koristne napotke za projektiranje krožnih križišč. 

Viri fotografij in teksta ter nekaj člankov o krožnih križiščih:
https://www.delo.si/magazin/zanimivosti/slovenska-krozisca-izraz-nase-plitvosti/
https://www.regionalobala.si/novica/to-je-ocitno-ena-bolj-pomembnih-stvari-v-kopru-oljka-predlaga-napis-na-svetleci-zogi
https://vozimse.si/cpp/pojasnjujemo-kanalizirano-krozisce/

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Prihajajoči dogodki